ok1

الأربعاء، 8 يونيو 2011

ثوره 25 يناير







قامت ثوره يا ناس فى ميدان

لمت ناس من كل مكان

فضلوا ينادوا بعلو الصوت

عايزين نغير عشان نرتاح

فضلوا ينادوا ياناس أيام

واضرب منهم كتير مـ الناس

وقالوا عليهم عيال سيس

ودماغهم كلها تهييس

فضلوا يقولوا يلا ياشاطر

روح بيتك يلا ونام

اعتبروهم والله عيال

وفى الحياة ملهمش مكان

بعتوا حصنه ويا جمال

وكاننا فى حرب زمان

فضلوا ينادوا بالتغيير

ورفعوا شعار الرحيل

وجالهم يوم واتغيروا

وحسوا بالفرق الكبير

وانا كان نفسى اكون شهيد

وفى الثوره اكون تاريخ

أو حتى أكون جريح

وعلى الارض واكون طريح

دا انا بجرى عليكى يابلدى وانادى

مهما ان كانت بيا هموم

دا انا بحضن ارضك ويا ترابك

وهفضل فيكى لحد ما اموت

وانا نفسى اطمن عليكى

واشوف نظره عنيكى

واحس بلهفه قلبك

لما ابعد عن عنيكى

بينا يلا كلنا نحميها

ونعمر كل ما فيها

دى بلدنا وغاليه علينا

وفى قلوبنا زى عنينا

دا احنا كنا مزلولين

وفى الزحمه محشورين

ومن الهوا ممنوعين

والثوره قامت فى كل حته

غيرت حاجات كتير

وشباب بيهتف لا للتخريب

ورئيسنا سافر خلاص وهج

بعد ما خلا سكوتنا اتهد

دا انا ضد انى اعيش مزلول

ومن الحياه اكون معدوم

هقول رايئ وانا منصور

وبعلو صوتى واكون مبسوط

عاشت مصر بينا قويه

فى اى صعاب تعدى تفوت

وهنخلى الغريب يتهد

ومن الوكسه يولع ويموت


احمد كمال

ليست هناك تعليقات: